Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

28.4.2014 19:00

Věra Chytilová

Bilanční dokument uvádíme jako vzpomínku na nejvýznamnější českou filmovou režisérku, originální a neopakovatelnou představitelku české nové vlny, která zemřela 12. března ve věku 85 let. Dokumentární film Martina Šulíka z roku 2009 je uváděn v původním znění s anglickými titulky. Začátek v 19h v Janáčkově sále. Partnerem projekce je produkce filmu.

 

Bilanční dokument uvádíme jako vzpomínku na nejvýznamnější českou filmovou režisérku, originální a neopakovatelnou představitelku české nové vlny, která zemřela 12. března ve věku 85 let.

Věra Chytilová se narodila 2. února 1929 v Ostravě, v jednom z velkých měst na severovýchodě České republiky. Po nedokončených studiích architektury v Brně (1948-1949) pracovala jako kreslička, laborantka a poté jako modelka. Svět filmu objevila díky svému prvnímu manželovi, fotografu Karlu Ludwigovi, který ji představil svým přátelům ve Studiu Barrandov. Získala vedlejší roli ve filmu Martina Friče, Císařův pekař - Pekařův císař (1951), po boku jedné z velkých hvězd českého divadla a filmu, Jana Wericha. Poté na Barrandově střídala doprovodné práce, jako klapka, skriptka nebo asistentka režie (Ztracenci, Miloš Makovec, 1957), a tak se seznamovala s filmovým řemeslem praxí.

V letech 1957 - 1962 byla jednou z prvních žen studujících režii na Filmové a televizní fakultě (FAMU) Akademie múzických umění v Praze, v ročníku Otakara Vávry. Upozornila na sebe už studentskými filmy Zelená ulice (1960) a Kočičina (1960). Studia zakončila filmem o životě manekýnky, Strop (1941). Pokračovala hraným dokumentárním filmem Pytel blech (1962) o životě v dívčím internátě a o konfrontaci osudů dvou žen ve snímku O něčem jiném (1962). Krátkometrážním snímkem Automat svět se podílela na kultovním  filmu československé Nové vlny, Perličky na dně (1965).  Formálně opustila styl Nové vlny filmem Sedmikrásky (1966), natočila tak experimentální dílo, které ji proslavilo po celém světě. Setkala se při natáčení se dvěma svými nejvěrnějšími spolupracovníky, s výtvarnicí kostýmů a scénáristkou Ester Krumbachovou a s kameramanem Jaroslavem Kučerou, který se později stal jejím druhým manželem. V roce 1969 natočila v československo-belgické koprodukci Ovoce stromů rajských jíme, biblické podobenství, ve kterém ještě více vyhranila svůj kinematografický styl.

S potlačením Pražského jara 1968 a začátkem normalizace, charakterizované návratem totalitních norem, jí bylo šest let zakázáno pracovat. Během tohoto období se věnovala rodině a příležitostně natáčela televizní reklamy pod falešným jménem. Režírovat mohla až v roce 1976 – natočila film Hra o jablko (do kin byl uveden až v roce 1978). Začala se tedy věnovat dokumentárnímu filmu (Čas je neúprosný, 1978; Praha - neklidné srdce Evropy, 1984). Navzdory tomu, že byla stále pod drobnohledem normalizátorů, podařilo se jí zachovat si svůj osobní styl i ve filmech, jejichž témata byla leckdy poplatná režimu (Panelstory aneb Jak se rodí sídliště, 1979, který popisuje výstavbu nových sídlišť; Kalamita, 1981, který je skicou tehdejší společnosti blokované lavinou v horské chatě). Úspěch filmu Sedmikrásky zopakovala zejména filmem Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983). Zachovávala si svůj kritický a ikonoklastický pohled na svět i po Sametové revoluci. Její první polistopadový film, Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1993) je satirickým pamfletem na právě probíhající privatizaci v zemi. Pasti, pasti, pastičky (1998) vypráví pomstu útočníkům na ženu znásilněnou reklamním návrhářem a ministrem životního prostředí. Vyhnání z ráje (2001) nabízí zamyšlení nad svobodou a Hezké chvilky bez záruky (2006) je mozaikou dramatických a komických příhod o lidském osudu.

Po roce 1989 se Chytilová začala věnovat dokumentaristice. V roce 1992 obdržela Francouzské vyznamenání Rytířky umění a literatury. 

 

Janáčkův sál

Vstup volný

 

Místo konání:

18 rue Bonaparte
75006 Paříž
Francie

Datum:

28.4.2014 19:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala