Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

14.3.2015 20:00

Emoticon + Jan

Představení tanečního souboru ProART Company. Choreografie: Nir Ben Gal a Martin Dvořák. Účinkují: Irene Bauer, Martin Dvořák a Alena Pajasová. Hudba: Philip Glass, Erik Satie, Tom Hodge, Franz Kirmann.

 

EMOTICON

Režie, choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Erik Satie, Tom Hodge, Franz Kirmann

Kostýmy: Jindra Rychlá

Účinkují: Irene Bauer, Martin Dvořák

 

Koncept choreografie se nese ve střetu nového a starého, současného s minulým. Stejně jako budova vily ve své době radikálně změnila vnímání a estetiku architektury, je i zde hudební kompozice střetem moderní klavírní skladby 20. století s tou současnou. Klavírní akustická skladba tu naráží na elektronické kompozice 21. století a láme se do nového tvaru, bližšího posluchači dnešní mladé generace. Oba interpreti - Irene Bauer a Martin Dvořák - zde hledají možný dialog mezi pevnou strukturou Satieho partitury a zvukové volnosti Hodge a Kirmanna. Dalším aspektem je pozvolně vyvstávající generační výměna, kterou ale oba tanečníci nevnímají jako potřebu či nutnost "jít s dobou". Oba zástupci klasického tanečního vzdělání zde hledají nové výrazové prostředky, které zhodnocují jejich letitou interpretační dráhu s vědomím, že oba mají již "vrchol" za sebou a přichází doba odcházení, profesního bilancování. Dialog akustických nástrojů - klavíru a smyčců - s elektronikou tu stojí jako výchozí bod pro jevištní dění, které v sobě nenese potřebu narativnosti ani jiné dějové sdělnosti, nýbrž emocionálního naplnění pohybového a hudebního vyjádření. Erik Satie patří k nejoriginálnějším komponistům francouzské hudební literatury.

Choreografii byla uvedena letos v premiéře ve Vile Tugendhat v Brně, další reprízy se uskutečnily v Praze, Bratislavě, Budapešti, izraelském Mitzpe Ramon, Vídni a Drážďanech.

 

"...Rád by som popísal všetky nádherné momenty, to je však nemožné. Písomná komunikácia (opis) je nato prikrátka. Niektoré veci si proste človek musí zažiť sám osobne." Ján Podracký (Opera Plus)

 

"...Řeč těla Martina Dvořáka je výjimečná. Jako vystudovaný klasický tanečník, s působištěm nejen v Linci, ale před tím uznávaný sólista v Tiroler Landestheater v Innsbrucku, ve vídeňské Volksoper a Pražském komorním baletu / Baletu Praha, vyvinul velmi unikátní slovník současného tanečního divadla, který vychází méně z nohou a chodidel, ale více ze středu těla, hrudníku a páteře, včetně paží a rukou. Dvořák ohýbá, skládá a otáčí trup, jak je to možné někdy vidět u arabských tanců, a svou mimikou hypnotizuje publikum. Také komplikované zvedačky, vzdáleně evokujicí klasický tanec, a neoklasické rotace, skládání a složité přechody nohou tvoří základ jeho originálního pohybového rukopisu." Ditta Rudle (TANZ.AT)

 

Trailer:  www.youtube.com/watch?v=Lez0HKo1jJ4

 

 

JAN

"Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na které právě stačí."

Jan Palach

 

Naše historie je plná násilí a odporu proti útlaku. Je násilí jedinou cestou jak vzdorovat útisku? Je možný pohled z jiného úhlu? Mnohokrát je totiž možné spatřit násilí, útlak a vzdor v naší tváři, na našem těle, v našich úmyslech a ne pouze jako venkovní faktor krutého režimu nebo okupující moci. Zkusme nalézt tancem způsob jak mít rád bez odporu a averzí. Tělesný pohyb bez potlačování a útlaku. Choreografie je věnována památce a odkazu Jana Palacha.

 

Choreografie: Nir Ben Gal

Hudba: Philip Glass

Tanec: Irene Bauer, Martin Dvořák, Alena Pajasová

 

"... I malá gesta hlavy jsou tu abstraktní, zůstávají bez vysvětlení a občas mají nejsilnější vztah k této traumatické zkušenosti celého národa. Zdánlivě bez emocí opakují všichni tři tanečníci svůj repetitivní pohybový kánon, brzy následně leží schouleni na zemi vyčkávajíc v delších pauzách. Ty se mohou zdát až příliš dlouhé, když drásají nervy a stejně jako ostatní choreografické momenty tohoto kusu nezadržitelně vedou k emocionálnímu vyústění celé choreografie." Klaus Keil REVIEW: TANZWEB

 

ProART

Těžištěm práce ProART Company je snaha o hledání společných cest pro tanec a činohru, respektive zpěv, snaha vytvářet nepovrchní, mnohovrstevnatá, rovněž širšímu spektru publika srozumitelná, současná, tanečně-divadelní představení. Stylově je možné soubor zařadit mezi neoklasicky-moderní-současné taneční těleso. Soubor má za několikaletou historii na svém kontě více než 20 celovečerních projektů či komponovaných večerů kratších choreografií. Kromě stěžejní tvorby Martina Dvořáka má soubor zkušenosti ze spoluprací s řadou zahraničních choreografů. Jejich dosavadní projekty dosáhly dohromady více než 250 repríz.

Historii Company ProART můžeme datovat od května 2005, kdy byl premiérově uveden první její projekt „Já už tě nemám rád“ podle povídky Josepha Hellera. Nesmíme však opomenout ani úplně první projekt tvůrčího týmu Dvořák – Pajasová  „Gabriel Lion 2004“, který dal v Terezíně vzniknout multižánrovému workshop-festivalu Tanec Terezín, později ProART Festivalu a vůbec celé filozofii a tvůrčí činnosti ProART o.s.

Pro ProART Company je typická tvorba na vážnou hudbu, nadžánrové propojování a hledání nových vyjádření a konceptů pro již existující hudební či literární zadání. Soubor hostuje v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Švýcarsku, Izraeli, Portugalsku, Itálii, Maďarsku, Jižní Koreji a na Maltě.

www.proart-festival.cz

 

Janáčkův sál

Vstup volný - REZERVACE NUTNÁ: 01 53 73 00 22 nebo ccparis@czech.cz.

 

 


Místo konání:

18 rue Bonaparte
75006 Paříž
Francie

Datum:

14.3.2015 20:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala